-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10788 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

از سال 61 به مدت 14 سال كارمند رسمي دولت بودم. در سال 75 باز خريد شدم. با پول آن يك ماشين خريدم و مبلغ 700/1 هزارتومان از سال 75 به عنوان سود سرمايه گذاري از يك شركت خصوصي دريافت نمودم. اين مبلغ را در احداث منزل مسكوني به كار بردم و در سال 77 يك شركت خصوصي راه اندازي كرديم كه بعد از دو سال مبلغ 6 ميليون تومان ضرر كردم. براي جبران ضرر خانه و ماشين را فروختم و با باقي ماندة پول يك ساختمان 80 خريدم و مبلغ 600/1 هزارتومان به عنوان دية دخترم در سال 80 گرفتم. هم اكنون مبلغ 500/2 هزار تومان به عنوان رهن منزل مسكوني پرداخته ام و مبلغ 2 ميليون تومان در بانك مسكن سپرده گذاري كرده ام تا با وام آن خانه اي تهيه كنم. آيا با اين وضعيت خمس تعلق مي گيرد؟

برادر بزرگوار جناب آقاي اسماعيلي همان طور كه ميدانيم ما در مكتب اسلام و تشيع، احكام و دستورهايي داريم كه بايد به اين احكام جامه عمل بپوشانيم. يكي از دستورها و احكام اسلام در نمار اين است كه انسان در موقع سجده بايد بر چيزهايي همانند مهر سجده كند كه سجده او صحيح و مقبول واقع گردد. و اين به منزله بت ساختن از مهر نميباشد. در كتاب وسائل الشيعه كه يكي از كتابهاي ارزشمند و مورد اعتماد ما است. مطلبي وجود دارد كه: لابجوز السجود بالجبهة الا علي الارض او ما أنبتت غير مأكول و لا ملبوس، و يشترط طهارته و كونه غير مغضوب؛ سجده به پيشاني جايز نيست مگر اين كه بر زمين يا چيزهايي كه خوراكي و پوشيدني نبوده و از زمين روييده شود، انجام گيرد. روايات زيادي را نيز مرحوم حرّ عاملي در اين باب ميآورد كه به عنوان نمونه، يك روايت را يادآور ميشويم:

امام صادق (ع) در جواب سؤال هشام بن حكم فرمود: السجود لا يجوز الاّ علي الارض أو علي ما أنبتت الارض الا ما أكل او لبس؛(1) سجده جايز نيست مگر اين كه بر زمين صورت پذيرد يا بر چيزي كه از زمين روييده شود، مگر چيزهاي خوردني و پوشيدني. از علت و فلسفه اين عمل سؤال ميكنند كه امام (ع) فرمود: سجود و خضوع براي خداي عزّ و جل ميباشد. پس سزاوار نيست بر چيزهاي خوردني و پوشيدني سجده شود، زيرا بندگان دنيا، بنده و غلام چيزهايي هستند كه ميخورند و ميپوشند، در حالي كه سجده كننده در سجدهاش در عبادت خدا است. پس سزاوار نيست پيشاني خود را در سجدهاش بر معبود بندگان دنيا قرار دهد، بندگاني كه به غرور دنيا فريب خوردند. روايات ديگري حاكي از اين است كه انسان در سجده سر بر تربت و مهر خاكي قرار ميدهد تا غرور و تكبر خود را در مقابل خداي سبحان فرو ريزد، نه اين كه از آن بتي بسازد و آن را پرستش كند. مراجع معظم تقليد گفتهاند: بايد بر زمين و چيزهاي غير خوراكي كه از زمين ميرويد مانند چوب و برگ درخت سجده كرد و سجده بر چيزهاي خوراكي و پوشاكي صحيح نيست و نيز سجده كردن بر چيزهاي معدني مانند طلا و نقره و عقيق و فيروزه باطل است.

اما سجده كردن بر سنگهاي معدني مانند سنگ مرمر و سنگهاي سياه اشكال ندارد.(2)



پاورقيها:

1 - وسائل الشيعه، ج 3، ابواب ما يسجد عليه، حديث اول، چاپ احياء التراث العربي، بيروت لبنان.

2 - توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 607 - 606.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.